Jak przewozić rower w samolocie

Nie ważne czy chcecie polecieć do ciepłych krajów, by potrenować, czy po prostu pozwiedzać jako turysta na rowerze. Warto znać kilka zasad, jak przewozić swoje dwa kółka, by podczas podróży lotniczej nic nas nie zaskoczyło.

Każdy kto choć raz leciał samolotem wie, że obsługa lotniska nie wyróżnia się delikatnością podczas przenoszenia walizek do łuku bagażowego. O ile zwykłej torbie z ubraniami nic się nie stanie, o tyle rower może bardziej boleśnie odczuć takie traktowanie.

Większość linii lotniczych zaleca wymontowanie kół,kierownicy oraz pedałów, spuszczenie powietrza z opon, owinięcie folią lub innym materiałem ochronnym i zapakowanie wszystkiego do specjalnej torby lub pudła na rower. Zwiększymy w ten sposób nasze szanse na to, że nasz jednoślad nie zostanie uszkodzony.

Zdecydowanie najpewniejszym sposobem na przewóz roweru jest włożenie go do specjalnej walizki. Dzięki twardemu materiałowi, z którego jest zbudowana, oraz wytrzymałej piance wyłożonej w środku, możemy mieć pewność, że nic nie zostanie wygięte lub zarysowane. Walizka ma także zamontowane kółka, dzięki którym przenoszenie zapakowanego roweru  z jednego miejsca na drugie jest zdecydowanie prostsze. Waga na poziomie 12 kilogramów pozwala zmieścić się w limicie wagowym zdecydowanej większości linii lotniczych.

Aby zapakować jednoślad, należy zdemontować koła, kierownicę i pedały. Dla części modeli może się też pojawić potrzeba demontażu widelca. Walizka może się okazać minimalnie za mała dla roweru do downhillu z kołami 27,5” i roweru z pełną amortyzacją, z ramą o dużym rozmiarze. Warto zatem przed zakupem upewnić się, że wszystko się zmieści. Podstawowe umiejętności serwisowe są niezbędne, by złożyć i rozłożyć rower, po i przed wylotem.

Koszt takiej walizki to ok. 3100 zł i z pewnością będzie to świetna inwestycja dla tych, którzy regularnie latają ze swoim dwukołowym przyjacielem. Jeśli jednak tego typu wyjazdy są sporadyczne, korzystniejsze może być wypożyczenie walizki. W wypożyczalni Bike Atelier koszt wynosi 150 zł za 1-7 dni i 15zł za każdy kolejny dzień (plus kaucja zwrotna).

Rower a linie lotnicze

Specjalnie dla Was postanowiliśmy sprawdzić, jakie warunki przewozu rowerów obowiązują w najpopularniejszych liniach lotniczych latających z Polski. Część z nich uznaje jednoślad jako zwykły bagaż rejestrowany. Jeśli w ramach naszego biletu mamy prawo do bezpłatnego przesłania jednej sztuki bagażu, a mamy walizkę i wysyłamy rower, to tak czy tak konieczne będzie wykupienie możliwości załadowania do samolotu sprzętu sportowego.

Wszystkie podane ceny dotyczą lotu w jedną stronę, a limit wagowy bagażu zawsze odnosi się do roweru wraz z opakowaniem.

Należy pamiętać, że zdecydowana większość linii lotniczych nie przewozi e-bike’ów.

Wizzair:

Rower, nawet zapakowany w specjalnej walizce, należy przesyłać jako sprzęt sportowy. Rezerwując tę opcję przez Internet lub telefonicznie zapłacimy ok. 133 zł (30 euro), a na lotnisku ok. 266zł (60 euro) w jedną stronę - cennik. Dopuszczalna waga to 32kg. Strona Wizzair informuje, że rowery powinny być „zapakowane w pokrowiec podróżny (koła i pedały muszą być zdjęte, a kierownica ustawiona równolegle do ramy, bądź opakowana w karton); z opon musi być spuszczone powietrze.”

Ryanair

Rower, nawet zapakowany w specjalnej walizce, należy przesyłać jako sprzęt sportowy. Rezerwując tę opcję przez Internet zapłacimy ok. 285 zł (60 euro), a na lotnisku ok. 332zł (70 euro) w jedną stronę - cennik. Dopuszczalna waga to 30kg (info).

Lot

Jeśli zapakowany rower mieści się w limicie bagażu rejestrowanego (23kg, suma długości boków wynosi 158cm lub mniej), to rower można przesłać jako bagaż rejestrowany. Wymiary walizki rowerowej wynoszą ok. 174cm, więc w tym przypadku konieczne będzie dokupienie dodatkowego bagażu sportowego. Cena przewozu w jedną stronę, w ramach rejsu międzynarodowego (w Europie) wynosi 200zł i limit wagowy wynosi 45kg (cennik). Stawki dla rejsów krajowych i międzykontynentalnych wynoszą odpowiednio 50 i 400zł. Rezerwację on-line lub telefonicznie można dokonać najpóźniej 24 godziny przed wylotem.

W przypadku dokupienia bagażu rowerowego na lotnisku, należy się liczyć z dodatkową opłatą serwisową: rejsy międzykontynentalne - 70 zł, rejsy międzynarodowe - 65 zł, rejsy krajowe - 47 zł (kwoty te mają zastosowanie przy wylocie z polskiego portu)

Easy Jet

Rower, nawet zapakowany w specjalnej walizce, należy przesyłać jako sprzęt sportowy. Cena za przewóz w jedną stronę, gdy rezerwujemy on-line – 200 zł, na lotnisku – 250zł (Cennik). Maksymalna waga wynosi 32 kg. Rower musi być spakowany w karton, pokrowiec lub walizkę i można w nim przewozić tylko jeden rower. Niedozwolone jest włożenie do opakowania innych przedmiotów, np. odzieży. Kierownica musi być ustawiona równolegle z ramą. Pedały muszą być odkręcone.

Lufthansa

Jeśli wymiary spakowanego roweru nie przekraczają limitu wagowego 23kg (wymiary nie mają znaczenia), to można go przesłać jako bagaż rejestrowany. Jeśli waga zostanie przekroczona to wtedy opłata wynosi 50 (lot w Europie) lub 100 euro (lot międzykontynentalny) w jedną stronę (cennik). W tym przypadku max. ciężar może wynieść 32kg.

Linia lotnicza co prawda nie wymaga tego, by rower był opakowany do przewozu, jednak jest to zalecane, by nie doszło do żadnego uszkodzenia. Lufthansa nie przewozi e-bike’ów. Rejestrację bagażu sportowego należy przeprowadzić do 24 godzin przed wylotem (by zarezerwować miejsce w łuku bagażowym).

Jeśli wykupiliśmy taryfę „Light” i chcemy dokupić sobie bagaż rejestrowany za 15 euro to w tym przypadku bagaż ten nie może być rowerem (musi to być normalny bagaż, a rower przewożony jest zgodnie z cennikiem za sprzęt sportowy 50€/100€).

KLM

Rower można przewozić w odpowiednim pudle lub opakowaniu. Kierownica powinna być ustawiona wzdłuż ramy, pedały i inne wystające elementy muszą zostać zdemontowane, a ciśnienie w oponach powinno być zmniejszone. Specjalne pudła rowerowe sprzedawane są tylko w Amsterdamie (20 euro za sztukę).

Maksymalna waga spakowanego roweru nie może przekraczać 23kg, a jednoślad nie może być przewożony jako bagaż rejestrowany (zasady). Rezerwację można dokonać on-line, a jeśli z różnych, technicznych przyczyn nie jest to możliwe, należy zadzwonić na infolinię. Nie ma na stronie przewoźnika ogólnego cennika, ale można sprawdzić cenę przy konkretnym locie pod linkiem. Przykładowo przewóz roweru z Warszawy do Alicante kosztuje 55 euro.

Jeśli  będziemy czekać z rezerwacją miejsca dla roweru do przyjazdu na lotnisko, może się okazać, że pracownicy KLM odmówią przyjęcia „dwóch kółek” na pokład.

Norwegian

Rower musi zostać wysłano jako bagaż specjalny. Jego waga nie może przekraczać 25kg. Zalecane jest wcześniejsze zarejestrowanie tego bagażu, by mieć 100% pewność, że rower zmieści się w łuku bagażowym. Linia lotnicza zaleca też skorzystanie z walizek na rowery, a w przypadku jej braku należy ustawić kierownicę wzdłuż ramy, zdemontować pedały, spuścić powietrze z kół oraz zdemontować lub zakryć inne dodatkowe elementy (uwaga: W przypadku wylotów z lotniska Los Angeles i z Bangkoku wprowadzono obowiązek pakowania rowerów wyłącznie w sztywne kufry lub skrzynie).

Cena przewozu roweru w jedną stronę w Europie to 42-48 euro (rezerwacja on-line) i 54-66 euro (na lotnisku), a w przypadku lotów międzykontynentalnych 60/66 (on-line/lotnisko).

Szczegóły

Austria Airlines

Sprzęt sportowy jest częścią bezpłatnego limitu bagażu, jeżeli liczba jego sztuk i ciężar mieszczą się w ustalonym limicie (najczęściej 23kg lub 32 w przypadku wyższej klasy biletu). W innym przypadku opłata wynosi 50 (lot w Europie) lub 100 (lot międzykontynentalny) euro.

Przewieźć można tylko ten sprzęt sportowy, który został uprzednio potwierdzony na całą podróż. Zarejestrowanie bagażu sportowego powinno się przeprowadzić wcześniej drogą telefoniczną lub przez formularz kontaktowy na stronie www. Niepotwierdzony sprzęt sportowy nie zostanie przyjęty przez personel na stanowisku odprawy. Przy odprawie przyjmowany jest wyłącznie uprzednio zgłoszony sprzęt sportowy o ciężarze nieprzekraczającym 32 kg. Przewóz musi być potwierdzony wcześniej – na etapie rezerwacji. 

Szczegóły

Alitalia

Sprzęt sportowy ważący 23 kg lub mniej uznaje się za bagaż rejestrowany. Sprzęt ważący więcej niż 23 kg podlega zwykłej opłacie za nadbagaż. Decyzja o przyjęciu na pokład roweru, zależy od rozmiarów samolotu. Należy wcześniej poinformować o sprzęcie przy rezerwacji lotu, a w przypadku lotu z przesiadkami lub lotu liniami innego przewoźnika, uzyskać jego pozwolenie. W przeciwnym razie sprzęt zostanie przyjęty tylko do samolotu Alitalia.

Cena za nadbagaż lub dodatkowy bagaż, w jedną stronę, wynosi 60 euro (w Europie) oraz 60, 75, 100, 200 lub 260, na pozostałych kontynentach (pełny cennik).

Air Berlin

Kierownica ma być ustawiona równolegle do ramy, pedały mają być skręcone do wewnątrz; a całość powinna być zapakowana w pokrowiec lub w podobny sposób. Nie można przewozić e-bike’ów, a maksymalna waga wynosi 32kg. 

Cena przewozu zależy od wielu czynników - od strefy, w której lecimy (1-4), od wagi roweru (do 23kg lub 23-32kg) oraz tego, czy rezerwujemy on-line (należy tego dokonać do 30h przed wylotem), czy na lotnisku. Stawki zaczynają się od 70 euro w jedną stronę, a kończą na 275 euro (pełna tabela).

Czy można jako bagaż rejestrowany czy musi jako sportowy – wysłany e-mail

Air France

Rower można przewozić tylko po zatwierdzeniu przez dział obsługi klienta (48 godzin przed odlotem), szczególnie jeśli lecimy w grupie 10 osób i więcej. Jednoślad nie może być potraktowany jako zwykły bagaż rejestrowany. Maksymalna waga wynosi 23kg, wymiary 300cm (suma długości trzech boków) i cena przewozu zależy od strefy (1-5) w jakiej latamy – 40, 65, 55 (loty w Europie), 125 lub 100 euro (opis poszczególnych stref).  

Rower należy przygotować poprzez odmontowanie pedałów, zdjęcie kół i przymocowanie do ramy, wyjęcie kierownicy i ustawienie jej równolegle do ramy oraz właściwe opakowanie. Linia lotnicza na swojej stronie informuje, że na większości lotnisk można  zakupić pudło na rowery, jednak nie precyzuje, na których konkretnie.

Jeśli korzystamy z usługi Air&Rail to opakowanie nie może przekraczać wymiarów 120 x 90 cm.

British Airways

Można przewozić „dwa kółka” jako bagaż rejestrowany, jeśli mieszczą się w limitach wagowych wskazanych na bilecie (do 23 lub 32kg i wymiary do 90 x 75 x 43cm). Aktualnie linie lotnicze na nieokreślony czas zrezygnowały z opłaty za bagaż rejestrowany w przypadku walizek o max. wymiarach 190 x 75 x 65cm, więc rower się zakwalifikuje.

Jednoślad powinien być zapakowany w pudło, pokrowiec lub walizkę, pedały powinny być zdjęte, lub wkręcone od wewnętrznej strony, kierownica powinna być ułożona wzdłuż ramy, a powietrze z opon powinno być spuszczone.

Dodatkowy bagaż kosztuje najczęściej (na trasy europejskie) £60/$90/€70 (jeśli rezerwujemy go on-line) lub  £65/$100/€75 (opłata na lotnisku). Pełny cennik

Emirates

Można wysłać rower jako bagaż rejestrowany, o ile mieści się on w limitach wagowych (23 lub 32kg w zależności od klasy biletu). W przypadku przekroczenia limitu można dokupić dodatkowy bagaż w cenie 175 $ (w jedną stronę), lub zapłacić 144zł za każdy kilogram nadbagażu. Wymiary nie mogą przekroczyć 300cm (suma długości trzech boków).

Rower należy przesyłać w twardym opakowaniu i musi być odpowiednio przygotowany (twarde opakowanie, pedały odkręcony, kierownica ustawiona wzdłuż ramy, powietrze spuszczone).

Nie trzeba wcześniej informować o chęci przesłania roweru, wystarczy pojawić się z nim na lotnisku.

Szczegóły

Swiss

O tym, że planujemy przewieźć rower należy powiadomić linie lotnicze co najmniej 24h przed wylotem. Sprzęt sportowy może być potraktowany jak bagaż rejestrowany o ile mieści się w limicie 23 lub 32kg (w zależności od klasy biletu). Wymiary nie mają znaczenia, o ile jeden bok nie jest dłuższy niż 2m (np. niektóre narty się już nie kwalifikują). Jeśli jest poza limitem należy ponieść opłatę 50€/70$ (loty europejskie) lub 100€/150$ (loty międzykontynentalne).  

Jeśli chcemy dokupić możliwość przesłania roweru, warto wcześniej zadzwonić na infolinię, by dokonać rezerwacji (nie ma możliwości drogą on-line). Na lotnisku też jest taka możliwość, jednak zawsze istnieje wtedy ryzyko, że samolot jest przepełniony.

Cennik

Turkish Airlines

Rower należy wysłać jako sprzęt sportowy i koszt w przypadku lotu europejskiego wynosi 30€ (w jedną stronę). Ceny w pozostałych lotach oraz warunki przewozu znajdują się pod linkiem. Jeśli sprzęt sportowy przekracza 32kg, jest dzielony na dwie części i za każdą pobierana jest opłata.

Qatar Airways

Qatar Airways akceptuje sprzęt sportowy jako bagaż nadany, wliczający się w bezpłatny limit bagażowy (max. waga 23 lub 32kg w zależności od biletu, a wymiary 217cm – średni i mały bagaż oraz 300cm – duży bagaż).

Sprzęt sportowy, który przekracza ten limit podlega dodatkowej opłacie (zgodnie z opłatami za przewożenie takiego sprzętu). W przypadku zakupu z wyprzedzeniem, obowiązują specjalne ceny za taki sprzęt – od 90$ w jedną stronę (pełny cennik). W przypadku zakupu na lotnisku, obowiązują regularne opłaty za dodatkowy bagaż (250$).

Rowery muszą być właściwie i solidnie zapakowane w specjalne kartonowe opakowania, torby lub walizki. Powietrze powinno być spuszczone z opon, a pedały i kierownica powinny zostać odkręcone oraz przymocowane do reszty roweru, aby zajmowały jak najmniej miejsca.

SAS

Jeśli rower jest przewożony w specjalnej utwardzonej walizce, nie trzeba go rejestrować w czasie rezerwacji (w innym przypadku konieczna jest rejestracja oraz przygotowanie jednośladu do podróży poprzez odkręcenie kół, pedałów i spuszczenie powietrza z dętek) . Może on zostać przewieziony jako bagaż rejestrowany (jeśli waga nie przekracza 23kg, wymiary nie mają znaczenia), a jeśli poza nim przewozimy dodatkowy bagaż rejestrowany to obowiązuje taki cennik – od 30€. Zdecydowanie opłaca się wykupić opcję dodatkowego bagażu 22 godziny przed wylotem, gdyż wtedy cena jest prawie 2-krotnie niższa.

Finnair

Podczas rezerwacji lotu należy zgłosić chęć przewozu roweru (dzwoniąc na infolinię lub wypełniając formularz), by linia lotnicza mogła się upewnić, że ma miejsce w samolocie. Opłatę można uiścić, wypełniając formularz, telefonicznie lub na lotnisku.

Do odprawy należy przystąpić z odpowiednim wyprzedzeniem przed wylotem, ponieważ w przypadku przewożenia rowerów odprawa trwa dłużej.

Jednoślad należy spakować do twardego ochronnego pokrowca przeznaczonego do transportu rowerów. Kierownica musi być ustawiona równolegle do przedniego koła, pedały wyjęte, a ilość powietrza w kołach zredukowana do minimum. Jeśli rower nie zostanie odpowiednio spakowany, linia lotnicza może odmówić jego przewozu; ograniczona jest także odpowiedzialność linii lotniczej za uszkodzenie roweru. E-bike’ów nie można przewozić w bagażu rejestrowanym, nawet jeśli akumulator jest odłączony lub wyjęty z urządzenia.

Rower można przewozić jako bagaż rejestrowany, jeśli zmieści się w limicie 23kg (wymiary nie mają znaczenia). W innym przypadku obowiązuje stawka 75€lub 100$. Opłaty za transport można dokonać na lotnisku lub z wyprzedzeniem, kontaktując się z liniami Finnair.

Aeroflot

Rower można przewozić jako bagaż rejestrowany, jeśli jest odpowiednio zapakowany i mieści się w limicie 23kg. Jeśli rower przekracza limit, należy dokupić dodatkowy bagaż i opłata wynosi wtedy 100 €, czyli ok. 425 zł (Cennik)

United

Jeśli zapakowany rower waży więcej niż 23kg i/lub przekracza wymiary 158cm (suma długości trzech boków), to wtedy obowiązuje dodatkowa opłata – 150$ w Ameryce Pn, a 200$ w pozostałych przypadkach.

Jeśli rower mieści się w limicie, wtedy można przesłać go jako jeden z dostępnych bagaży rejestrowanych.

Kierownica powinna być ustawiona wzdłuż ramy, pedały powinny być odkręcone, a całość powinna być zapakowana w trwałe pudło lub inne opakowanie.

Eurowings

Opłata za przewóz roweru wynosi €50 / £45 / CHF 54 / $55/217 PLN na krótkich i średnich lotach oraz €100 / £89 / CHF 108 / $109 / 437 PLN  na długich lotach (Cennik dostępny na stronie) . Rower powinien być bezpiecznie zapakowany i nie może być traktowany jako bagaż rejestrowany.

Produkt został dodany do listy życzeń
Skontaktuj się z najbliższym sklepem, jeśli nie ma w nim Twojego produktu - sprowadzimy go dla Ciebie
Proszę czekać trwa ładowanie sklepów